local fashion

fografia s magnóliou v tope od miestni

Vy, čo ma už sledujete aj na instagrame ste mohli postrehnúť, že v IG TV mi pribudlo video na trochu kontroverznú tému, ktorú málokto verejne rozoberá. Aby som to upresnila, tým čo ste video nevideli...
Jedná sa o to, že aktuálne nastal taký ten trend propagovania rôznych tvorcov/kreatívcov, či už na svojich blogoch, instagramoch, v novinách, či prípadne aj kdekoľvek inde. Tomuto sa naozaj úprimne teším, ale tak ako asi všetko v tomto svete, aj ľudia v tejto brandži nie sú vždy úplne féroví, voči okoliu, iným tvorcom, či vám nakupujúcim. Na jednej strane je trend podporovania lokálnej domácej, či dokonca európskej tvorby, myslieť slow a podobne. Na strane druhej je mnoho ľudí, čo propaguje tvorcov s ich čiernou tvorbou. Možno pre niekoho silné slovo ale je to tak, existujú aj tvorcovia, ktorí netvoria legálne. Zámerne sa vyhýbam slovu handmade výrobcov, lebo na moje prekvapenie tam patria aj značky, ktoré naozaj nie sú len takými mini handmade výrobcami. Ono totižto, podľa mňa veľakrát ani samotní influenceri, novinári, či kupujúci nemusia tušiť, že existuje niečo ako tvorba načierno. No je to bohužiaľ tak. Je to však vec, na ktorú by sa podľa mali ľudia pýtať ešte predtým ako nejakú spoluprácu, či barter vezmú. Je to totižto v ich záujem nepodporovať nelegálne podnikanie. Pretože ÁNO takáto tvorba je podnikaním. To, že vy z toho za rok máte ledva príjem jednej minimálne výplaty je síce smutné ale zákon netrápi a v tvorbe neexistuje niečo ako vaše prebytky. Keďže veru mnoho ľudí si svoju tvorbu načierno obhajuje práve týmto vyjadrením. Vaše prebytky môžu byť jedine tak v záhrade, či na roli. Nie v handmade, nie v dizajne ani už vôbec nie nedajbože vo výrobe domácej kozmetiky. Všetko toto je určitý typ podnikania či už na živnosť, s.r.o. alebo ako tzv. slobodný umelec. Viac sa o týchto typoch podnikania dočítate na stránke som handmade tvorca, kde vám Petra šikovne všetko popisuje. Keďže neznalosť zákona neospravedlňuje a pevne verím, že tento článok sa dostane aj pred zraky mnohých kreatívnych duší. V každom prípade, nejaké to oprávnenie na svoju tvorbu musíte mať. Samozrejme je to na svedomí každého, či bude tvoriť legálne alebo načierno. No zároveň, je to v záujme nás "kupujúcich" sa trochu viac o to zaujímať a prípadne aj na to poukázať. Tiež je v záujme nás blogerov, nepropagovať niekoho v tom čo robí, ak to nechce robiť férovo. Lebo pokiaľ dokážeme poukazovať na iné skutočnosti, prečo nie na tieto? Bohužiaľ je to tak, že tlak spoločnosti zvyčajne robí svoje. Samozrejme nejdem teraz hádzať kameňom do každého, čo si doma niečo vytvoril a povedal si, že aaa skúsim to ja niekde predať. Každý sme nejak začínali. Tu sa však bavíme o ľuďoch, ktorý si robia promo cez PR články v novinách, či rovno oslovujú influencerov na spolupráce a podobne. V tomto prípade, povedzme si úprimne, to asi daný kreatívec myslí so svojou tvorbou trochu viac vážne ako sa možno na oko tvári. Veď načo by si robil taký človek promo a boom okolo seba, svojej značky, ak vlastne nechce objednávky a je to jeho "hobby". (ako to zvyčajne nazvú)

Dnes som vám, preto k článku priniesla rovno celý outfit zo značiek, pri ktorých máte istotu, že tvoria legálne. Viete nedávno som sa dokonca stretla s tým, že mala lokálna značka eshop, a aby pôsobila dôveryhodne mala vymyslené údaje ohľadom podnikania. Tak mi to už nedalo a bola to moja posledná kvapka dôvery v tomto kreatívnom svete. Práve, preto som sa rozhodla vám poukazovať len na tie značky, ktoré sú v poriadku, ktoré naozaj myslia svoju prácu vážne, a ktoré zároveň ponúkajú naozaj kvalitu a profesionalitu. Keďže, bohužiaľ sú aj tvorcovia, ktorí síce tvoria legálne ale tvoria na kvantá, ich výroba a servis sa približuje fast fashion. O tom ale inokedy, veď článok a diskusii na túto všeobecnú tému máme ešte neúrekom. Dnes som sa vám, áno presne vám čo ste nemali ani len tušenia, že aj takéto niečo môže byť, rozhodla postupne ozrejmiť, ako viete rozoznať tvorcu oficiálneho, od tvorcu nelegálneho. Poďme na to pekne postupne. Rozhodla som sa vám priblížiť asi najviac známe handmade portály akými sú Fler pre zvyčajne českých nakupujúcich a Sashe pre nás slovenských. Samozrejme na oboch portáloch vedia nakupovať a predávať, ako Slováci, tak aj Česi. Pred rokmi by ma ani nenapadlo, že na týchto portáloch môže niekto svoju tvorbu ponúkať nelegálne. Bohužiaľ je to tak, síce pokiaľ chcete predávať na daných portáloch odsúhlasujete ich podmienky, v ktorých je jasne písané, že predajca si za svoje zákonné povinnosti zodpovedá sám. Funguje to tak na väčšine podobných portáloch, napríklad aj na jaspravim a tomu podobných. Čo mi príde logické, lebo ak by mal daný portál každého preverovať či naozaj má oprávnenia, tak to by bolo naozaj šialenstvo. Síce verím, že tieto portály to naozaj nemyslia zle a v podstate sa snažia dávať šancu aj tým maličkým ľudom, ktorý len tak chabo skúšajú, čo vlastne je kreatívne tvoriť. No  na druhej strane sú tu značky, celé hotové brandy, ktoré to proste využívajú, riskujú aj bez papierov. Prípadne sa rokmi pretransformovali do zvučných mien, ale ako si pozabudli nejak svoju tvorbu zlegalizovať. Čo však v prípade, ak by ste vy ako nakupujúci chceli vedieť, či daný predajca tvorí oficko? Našťastie ho nemusíte otravovať nejakými (asi preňho) dotieravými otázkami, z ktorých by mal pravdepodobne pocit že ste kontrola z daňového, a nie reálny nakupujúci. Je totižto na to menší grif. Na oboch portáloch si viete týchto tvorcov overiť pomocou malého označenia pri ich mene. V prípade Fler nájdete vedľa profilovej foto malý krúžok v ktorom, buď uvidíte P, tj. ak predajca uvedie svoje IČO alebo DIČ, alebo uvidíte v krúžku výkričník, ktorý označuje predajcu čo tieto údaje nevyplnil. Z akého dôvodu nechám už  na vašej fantázii, lebo už som zažila aj to, že predajca síce naozaj podnikal ale na takýchto portáloch tieto údaje vyplnené nemal. Prečo asi, že? Hold aj také si môžete všimnúť. Čo to však značí o ich profesionalite k značke? To už nechám na vás. V prípade Sashe je to trošičku iné, vľavo vedľa profilovej foto predajcu máte možnosť vidieť označenie písmenom P (podnikateľ) alebo U (umelec), prípadne tam uvidíte veľké gulové, teda nič. Písmenko P značí o tom, že predajca si uviedol IČO a DIČ. Písmenko U zas o tom, že má uvedené len DIČ, čiže sa jedná o typ podnikania ako tzv. slobodný umelec. A teraz si povedzme úprimne koľko z vás si takéto niečo všímalo na spomínaných portáloch. Neprekvapí ma ak väčšina odpovie nie, ani vám to nemám za zlé, lebo niekedy naozaj nie je easy vedieť sa orientovať na rôznych weboch. Keď už však túto informáciu máte skúste s ňou pracovať, a takéto veci si viac všímať. Napríklad aj vtedy, keď ste uvažovali nad tým konkrétneho tvorcu osloviť na spoluprácu, lebo čo si budeme klamať mnoho z nás čerpá nové kreatívne duše aj takýchto portálov. Popravde vďaka tomu som vlastne spoznala aj jednu zo značiek, ktorú v tomto outfite mám na sebe. Konkrétne PokoLoko pančuchy, som objavila náhodou raz na titulke Sashe, začala ich sledovať a zamilovala som si ich od začiatku až po koniec. (pančúch:) ...a presne tak ako mi učarovali ich pančuchy, mi učarovala aj táto dvojica, ktorá za nimi stojí. ♥ Vďaka PokoLoko som objavila obchodík miestni a zároveň aj ich vlastnú značku, na Sashe ako Loco ale inak proste miestni. Jedná sa o naozaj kvalitné kúsky aj materiál, z ktorého šije skvelé vecičky šikovná Lucia. No a s Ivicou, ktorá stojí za značkou RIVICA a jej krásnymi sukňami, som sa síce spoznala vďaka blšáku, nebyť opäť jej konta na Sashe, tak by som asi zabudla, ja hlava deravá. No pri triedení svojich obľúbených predajcov na Sashe, som opäť na ňu natrafila a keďže bola P-čková, tak ostala v mojom srdci a od tohto roku som aj ja hrdou majiteľkou jednej sukne. A hľa, zrazu tu máme outfit z lokálnych kúskov od predajcov, ktorí tvoria legálne.

Tak, ako začnete si po novom aj takéto drobnosti, ktoré sú pomerne podstatnými veci, viacej všímať? :) V prípade ak máte nejaké ďalšie otázky, ohľadom danej témy, objasnenia a pod. Pokojne sa pýtajte. Ja budem veľmi rada, ak sa o takýchto témach bude viac rozprávať naozaj otvorene.
jarný outfit s PokoLoko, RIVICA a miestni

jarné fotenie pri magnólii

outfit s PokoLoko pančuchami

jarné fotenie s magnóliou

photo by Zuzana Madarászová

skirt - RIVICA / top - miestni / tights - PokoLoko / shoes - eBay (old) /earrings - sammydress



Menovky: , ,