Dobrý trh - ako podporiť lokálnych predajcov


Ako už dávno viete (v prípade, že ma už dlhšie sledujete a nie ste tu 1.x) mám slabosť na kúsky ručne robené a produkty slovenské, české jednoducho tvorené malovýrobcom, ktorý ich od výroby až po predaj robí s láskou. Páči sa mi ak viem čo si kupujem a prípadne si môžem s daným autorom prehodiť pár slov.
Ale stále som si vedomá toho, že ešte stále nakupujem dosť výrobkov, ktoré sú z fast fashion reťazcov, ktoré tvoria veľa odpadu a nie sú šetrné k prírode. Naozaj tu nechcem dávať nejaké keci o ekológii a o tom ako žiť. Každý by si to mal v hlave utriediť sám. Popravde mám pocit, že byť EKO sa skôr stal trend ako tá prvotná myšlienka, ktorá v tom má byť. Dnes mám tak trochu pocit, že je človek okolím tlačený do dvoch skupín. Tých čo sú veľký ekologický nadšenci a pomaly vlastnia doma v bytovkách kompost alebo tých čo je im to je údajne jedno. Čo však, ak vám to tak úplne jedno nie je, ale žížaly teda doma naozaj nechcete vlastniť?

Je fakt, žeby som rada podporovala viacej tých našich domácich v ich tvorbe, v pestovaní a v ich nápadoch. Dokonca by som bol šťastná keby som mohla nakupovať tie chutné potraviny zo slovenskej výroby. No ak by som mala napríklad nakupovať len takéto výrobky asi by som musela mať vo svojej peňaženke inú mesačnú sumu. To však neznamená, že ich nepodporujem a občas si nedoprajem niečo lepšie/kvalitnejšie ako v jedle, tak aj v móde či v iných veciach. Dnes som preto chcela ukázať ako aj z mála peniažkov sa postupne dá podporovať to čo je vám srdcu blízke a vôbec pri tom nemusíte byť na nervy, že nie ste totálny "lokálec" (moje mini pomenovanie, pre tento článok) Som si vedomá, že nie každý má plat podľa tabuľkového priemerného zárobku pre Slovensko (veru ani ja ho nemám som hlboko pod). Aj z toho dôvodu som si vedomá, že pre niekoho tá krásna kabelka, kvalitne ručne ušitá za 39,-€ môže byť drahá. Mimochodom ani ja ju nevlastní a to ju už minimálne 4 roky obdivujem. Dokonca nevlastní, žiadnu kabelku ktorá mala väčšiu hodnotu ako 25€. Jednoducho som nikdy na žiadnu nemala. To som však ale nechcela. Chcela som vám ukázať ako sa dajú podporovať šikovný ľudia malovýrobcovia, dizajnéri, jednoducho ľudia ktorý to čo robia s chuťou a láskou. Krásnym príkladom je napríklad spomínaný Dobrý trh, z ktorého som vám sem doplnila pár záberov aby tu nebol len tak prázdny text. Viete na tento trh chodím vždy rada a odchádzam vždy aspoň s jedným nákupom. Tým myslím minimálne jedného výrobku. Každým rokom sa ale snažím, tých našich šikovných výrobcov podporovať stále viac. Dobrý trh je podľa mňa najviac rôznorodý trh čo sa týka sortimentu... nájdete tu handmade značky od oblečenia až po doplnky a topánky, lokálne potraviny, slovenský street food ale aj mnoho slovenských cukrární a kaviarní, dokonca aj vecičky pre našich štvornohých miláčikov. Okrem iného rôzna slovenská kozmetika, kvetinárstva, ateliéry a aj bazárové kúsky. Takto by som ešte mohla pokračovať do nevidím. Je zmes všetkého dobrého čo by sa na Slovensku malo podporovať. Aj keď možno v začiatkoch nie každý deň ale aspoň určitou troškou. Ono to zas nie je ťažké si postupne pár tých euríčok odkladať na tie kvalitné kožené topánky od slovenského výrobcu aby si si ich dopriala a potom ďalších 10 rokov nekupovala iné. Jasné, že ich nebudeš mať hneď na ďalší mesiac ale o to viac budeš mať z nich radosť omnoho dlhšie. Ja napríklad za posledné 3 roky prechádzam pomaly na prírodnú kozmetiku okrem dekoratívky (na tú som naozaj farebne náročná). A poviem vám je síce drahšia ale tento postupný prechod mi vietor v peňaženke nespravil. Pýtate sa prečo? Lebo síce sa mi výrobky míňajú ale o dosť pomalšie. Používam o polovicu menej produktov ako v minulosti a napríklad som aj ušetrila. Vymenila som bežné odličovacie tampóny za (okrem iného ekologickejšie) prateľné a nejaké tie drobné sa ušetrili ;) Samozrejme ak by som to spravila nárazovo asi sa nedoplatím :D a minimálne mesiac som na rožkoch s treskou. (Fuj, tresku nemám rada) Podstatné je, že môj malý cieľ ktorý som chcela dosiahnuť sa mi podaril. Mám tiež napríklad zásadu ak idem na Dobrý trh, vždy si kúpil skvelý medík z obchodíku Ceramel, ktorý má aj kamennú predajňu v Bratislave. Robia úžasné medy a síce kupujem iba tie ochutené pastované (klasické mávame od rodiny) v malom balení, lebo na väčšie väčšinou nemám. Vždy si ich kúpim, len tak pre moje potešenie a mlsný jazýček, a prípadne aj ich malé potešenie z predaja. Ďalší krásnym príkladom je značka Lemur. Ich svietiace trička, mikina a po novom už aj šaty obdivujem už dlhšie. Bohužiaľ môj mesačný finančný budget mi nedovoľuje aby som si len tak kúpila kúsok za vyše 20€, samozrejme hodnotu daného produktu chápem a nemyslím, si že tieto vecičky sú drahé.... sú cenovo primerané avšak mimo môj rozpočet, preto si plánujem na jeden takýto kúsok našetriť. Keď som však zbadala na Dobrom trhu, že majú aj svietiacu tašku a zistila som, že stojí menej ako 10€, tak som si povedala prečo nie? Veď taška sa vždy zíde. Táto suma sa už zmestila do môjho rozpočtu. Ten som si samozrejme stanovila ešte predtým ako som sa na Dobrý trh  vybrala ;) Aktuálne sa napríklad snažím našetriť si na slamenú klobúko-čiapku od Alate, s ktorou sme naposledy fotili klobúky. Hold moje zuby si však povedali, že si ešte počkám. Keďže dentálnu hygienu im treba a síce som sa tomu vyhýbala ale čaká ma ďalšie trhanie 8-čky... čo sú samozrejme výdavky mimo plánov. Tak čo ešte stále ste názoru, že sa to nedá? Dá len treba hlavne chcieť a samozrejme nie všetko sa dá zo dňa na deň. Viem, že život som slovenským platom nie je jednoduchý ale výhodou, že sme národ čo aj z mála vie ušetriť, tak to využite a ušetrite na niečo po čom už dlhšie túžite od tých našich slovenských výrobcov ;) Ten pocit, z kúpy danej vecičky bude stáť za to, určite viac ako keby ste si kúpili nejaké trendové blbosti v obchodnom centre. Ten kúsok bude s vami totižto roky, ak teda nehovorím o jedle alebo kozmetike :D











photo by Zuzana Madarászová


Menovky: , , ,