Sieťotlač na Slovensku - Screen printing


Ahojte,
dnes som sa vám rozhodla priniesť kúsok z handmade súdka ale nie toho môjho. Ako ste už mohli postrehnúť prebiehala nám súťaž o jedny skvelé pančušky/celonožky od slovenskej značky POKO LOKO. Značka sa venuje práve sieťotlači, vďaka ktorej vznikajú tieto ich krásne výrobky. No a práve vďaka nim som mala si možnosť si túto techniku vyskúšať. Ja som sa však rozhodla nenechať si skúsenosť len pre seba ale trochu sa s ňou podeliť aj s vami :)
Najprv vám ale trochu priblížim, čo to vlastne tá sieťotlač je...


(chystanie sita a potláčanej látky)

"Sieťotlač alebo aj inak povedané "šablónová tlač” je grafická technika.
Sieťotlač bola vynájdená na ďalekom východe (Čína, Japonsko, Kórea). Technológia spracovania bola vyvinutá v roku 1929 v USA odkiaľ ju po 2. svetovej vojne prevzala Európa. Do Československa ako prvý nechal doviezť túto techniku ​​priamo z USA Tomáš Baťa. Najprv sa jej používalo predovšetkým v grafike užitej v priemysle. Hojne túto techniku ​​začali využívať predstavitelia Pop Artu. Dnes sa používa bežne aj vo voľnej grafike. V poslednej dobe veľmi obľúbená moderná grafická technika (tlač na tričká, tašky...). Hodí sa k rýchlej práci pri veľkých sériách."
(vmode.sk)



(tzv. nabitie sita)

Teraz späť k mojej skúsenosti. Sieťotlač ako taká naozaj nie je zložitá.  Komplikovaná je skôr príprava materiálu a pomôcok. Ak do nej nechcete až tak investovať a chcete ju využívať len na svoje hobby, viete si vyrobiť skoro všetko sami doma. Vyjde vás to určite menej euro ako keby ste si napríklad sitá dávali vyrábať. Druhou vecou je tiež fakt, že až tak čistá robota to naozaj nie je. 

Na internete ste už mohli postrehnúť viacero článkov ako si také sito vyrobiť ale vzhľadom na to, že naše šikovné duo Poko Loko má sitá hotové, pridávam aspoň link na ich kompletný postup na sieťotlač.
Ja som vám aspoň priniesla základný zoznam pomôcok na tú techniku:
Hlavne myslite na to, že sitá treba ihneď a dostatočne vyčistiť hneď po práci aby boli znovu použiteľné. Čo teda obnáša vhodný priestor na vymývanie sít. Predsa len farba farbí a asi vaša rodina by nebola 3 x nadšená zo "špinavej" kúpeľne od farby :)

(samotné potláčanie)

Znie to celkom jednoducho však, či už ani nie? :) Samozrejme ale pokiaľ sa tomu chcete venovať naplno, je potrebné do niektorých vecí investovať a hlavne myslieť na to, že to nebudete robiť len tak "na kolene".
Ako ste si mohli všimnúť priniesla som vám aj pár záberov zo samotného potláčania, ktoré som si vďaka šikovnej Bibe mohla vyskúšať. Samozrejme s jej pomocou, keďže som ešte nemala tú česť vidieť túto techniku naživo. Snáď sa vám teda budú páčiť a možno niekoho zaujme tento spôsob potláčania :)

Ako ste na tom vy? Vyskúšali ste už niekedy sieťotlač alebo ste o nej aspoň počuli?

(výsledok + potrebné inštrukcie)

(detail výsledku, labute pôjdu na tašku ♥ )

(a záverečná funny ako "blondínka" lamentuje nad zapínaním fénu :)
photo by Oknaj Lehcim, Nikon D3200


Menovky: ,